Spring naar inhoud
logo

Rijnstraat groene verblijfsstraat

Buurtpeiling: het voorlopige concept

We hebben alle eerdere rondes meegenomen in dit voorlopige concept. Hieronder kun je het zien. Een aantal mensen hebben hun mening hierover aan ons gegeven. De reacties hebben we hieronder tussen het voorlopige concept geplaatst. Op basis van deze reacties hebben we begin november een definitief concept gemaakt (per 2 november 2021). Die vind je op de pagina 'Kansenkaart'.

Je kunt het voorlopige concept (van 2 oktober 2021) ook downloaden via deze link (pdf, 3 MB).

Waaruit bestaat het voorlopige concept?

Het bestaat uit verschillende onderdelen. Die worden hieronder kort uitgelegd in de grijze blokjes. In de afbeeldingen daar weer onder kun je zien waar ze toegepast kunnen worden op de Rijnstraat. Uiteraard gaan we niet alle onderdelen altijd en overal toepassen. Jij kon reageren met welk onderdeel je waar wél en waar niet wilt hebben. De haalbaarheid en betaalbaarheid gaan we daarna in 2022 uitzoeken. Eerst goed in kaart brengen welke onderdelen gewenst zijn. Hieronder staan de onderdelen toegelicht.

1. Straatmeubilair met groen

Er bleek veel behoefte aan bankjes op de Rijnstraat. En behoefte aan meer groen. Dus wat is er logischer om die twee te combineren? Zitelementen met groen erin. Zodat je beschut kunt zitten. Met elkaar kunt praten en prettig kunt verblijven op de Rijnstraat. De bankjes zie je op allerlei plekken terugkomen op de Rijnstraat.

Reactie: Wie wil nu op een bankje zitten op de Rijnstraat?
Ons antwoord: Veel mensen geven aan behoefte te hebben aan meer zitgelegenheid op de Rijnstraat.

Reactie: Bankjes trekken overlast aan.
Ons antwoord: Dat moeten we zoveel mogelijk zien te voorkomen. Extra bankjes met groen is wél de uitdrukkelijke wens, blijkt zowel uit de enquête als uit de buurtsafari.

Reactie: Bankjes op kortparkeerplekken is een slecht idee. Er zijn al zo weinig parkeerplekken.
Ons antwoord: Veel andere bewoners staan hier positief tegenover. We gaan volgend jaar (2022) onderzoeken waar het eventueel wél kan.

2. Hanging baskets

Bloemetjes geven plezier. Op de plekken waar een paal staat (of kan staan) kunnen hangende bloembakken bevestigd worden: hanging baskets. Groot plezier.

3. Groene gevels

Een groene gevel is mooi, dempt geluid en hitte en is goed voor de ecologie. Het beste is om verticale groeiers in een geveltuintje te laten groeien, zodat ze voldoende grond en water hebben. De combi geveltuintje met klimplant zou mooi toegepast kunnen worden.

4. Meer geveltuintjes

Geveltuintjes zijn redelijk makkelijk aan te leggen. Onderhoud is belangrijk door de bewoner, organisatie of winkel. We willen met een tuinarchitect een slimme en ecologische set van beplanting samenstellen waarmee de geveltuintjes beplant kunnen worden. Uiteraard is er ook ruimte voor eigen invulling.

Opmerking: Hou genoeg loopruimte russen bloembakken en geveltuintjes
Onze reactie: Uiteraard blijft er tussen boomspiegels en geveltuintjes de noodzakelijke ruimte beschikbaar voor voetgangers, kinderwagens, rolstoelen et cetera. Daar wordt in het concept rekening mee gehouden.

5. Autoparkeer- wordt fietsparkeervak

Er zijn veel fietsen en er komen waarschijnlijk nog meer fietsen, en minder auto's om te parkeren. Dus wat is er logischer dan sommige autoparkeer vakken omzetten naar fietsparkeren. Het gebeurt al op meerdere plekken in de stad, zoals bijvoorbeeld de Kinkerstraat. Het is interessant om te kijken waar we het ook op de Rijnstraat kunnen toepassen.

Reactie: Parkeerplekken inruilen gaat ten koste van bereikbaarheid en commerciële toegankelijkheid.
Ons antwoord: In het concept gaan we niet op alle plekken op de Rijnstraat de parkeerplekken inruilen. We gaan op zoek naar de locaties waar dit juist wél kan; veel mensen gaven immers aan dit te willen. Daar gaan we volgend jaar (2022) nader op inzoomen: waar kan het en is het gewenst?

Reactie: Er is voldoende fietsparkeerruimte
Ons antwoord: Volgens andere mensen is er op veel plekken nog onvoldoende fietsparkeerruimte. Niet over de hele Rijnstraat, maar extra fietsplekken toevoegen waar dat kan kwam duidelijk uit de enquête en buurtsafari. Ook hiervoor geldt: volgend jaar (2022) kunnen we op zoek gaan wat de geschikte plekken hiervoor kunnen zijn.

6. Groene tramhalte

De tramhalte kan een groen dak krijgen. In andere steden wordt dat al veelvuldig toegepast. En op het Weteringcircuit hebben we ook een groene wand ofwel Rainproof abri. Zou dat niet mooi staan op de Rijnstraat?

7. Straatmeubilair met groen (en fietsparkeer)

Het straatmeubilair kan ook aan de zijkanten ruimte krijgen voor een paar fietsparkeerplekken. Zo voorkom je oneigenlijk gebruik van fietsen en creëer je nog net weer wat extra fietsparkeerplekken.

8. Boomspiegels vergroenen

Er zijn nogal wat boomspiegels op de Rijnstraat die groen kunnen worden. Laten we kijken wie deze wil onderhouden: af en te een beetje water geven is vaak al genoeg. Wij gaan dan zorgen voor plantjes en een gezonde stadsnatuur. Superleuk idee toch?

De reactietermijn op het voorlopige concept is afgelopen. Je kunt uiteraard wel reageren op het definitieve concept. Zie de pagina Kansenkaart

tekstwolk-punt
concept Rijnstraat versie 01
9. Groene eilanden

Er zijn nogal wat steen-zeeën. Vooral op kruispunten. Op de plekken waar het mogelijk is kunnen we groene eilanden maken. Uiteraard passend bij het groen in de buurt.

11. Groene parkeervakken voor scooters

De scooters kunnen op een autoparkeervak staan. En waarom dan ook niet gelijk een groen parkeervak als dat kan? Minder overlast van scooters op de stoep en gelijk groen en verkoeld parkeervak overdag. Win-win toch?

14. Groen Parijs terras

De kruising met de IJsselstraat is heel bijzonder. Er is hier wat meer ruimte, er is horeca en er staan heel bijzondere bomen. Heerlijk in de zomer. Waarom geen Parijs terras hier? Bijzondere zitjes en beplanting. Meer ruimte voor terras. Oh-la-la!

Reactie: Terrassen maken de trottoirs smaller en belemmeren de vrije doorloop.
Ons antwoord: Daar waar het te smal wordt is het geen goed idee. We gaan volgend jaar (2022) op zoek waar het breed genoeg is en waar voldoende draagvlak voor is.

Reactie: Terrassen geven geluidsoverlast.
Ons antwoord: Uiteraard zijn er mensen die tegen terrassen zijn. Maar uit de enquête en de andere onderzoeken blijkt dat er relatief veel mensen wat meer terrassen willen. Uiteraard met mate. Volgend jaar (2022) kijken we waar dat eventueel zou kunnen en waar dat absoluut niet gewenst is.

Reactie: Terrassen zijn gevaarlijk, ze belemmeren zicht bij oversteken.
Ons antwoord: Op plekken waar een terras gevaarlijk is voor de verkeersveiligheid zullen we uiteraard geen terras voorstellen.

16. Autoparkeerplaats wordt terras

Ook een veelgevraagd onderdeel: meer ruimte voor terrassen. Er zijn wellicht een aantal parkeerplekken waar terrassen van kunnen worden gemaakt. Uiteraard in afstemming met de winkels, bewoners en buurt. Niet overal en altijd, maar op sommige plekken. Zou dat niet mooi zijn?

Reactie: Er is voldoende terras, want beperkt kroegen/eetcafés.
Ons antwoord: Uit de enquete en de buurtsafari blijkt behoefte aan meer terrassen. Veel mensen willen dus (wat) meer. Uiteraard betekent dit niet dat er overal terrassen komen, maar volgend jaar (2022) kunnen we wel goed afstemmen op welke plekken dit zou kunnen.

Reactie: Terrassen maken van parkeervakken heb ik grote moeite mee. Voor mijn winkel en klanten is dat essentieel.
Ons antwoord: Zie onze reactie hierboven (punt 5). Als dat bij uw winkel niet gewenst is dan gaan we dat ook niet voorstellen uiteraard. Geen probleem. We kunnen dit volgend jaar (2022) exact in kaart brengen.

Reactie: Bankjes op kortparkeerplekken is een slecht idee. Er zijn al zo weinig parkeerplekken.
Ons antwoord: Veel andere bewoners staan hier positief tegenover. We gaan volgend jaar (2022) onderzoeken waar het eventueel wél kan.

Voorbeelden van beplanting

Reacties ontvangen

Veel reacties waren positief over de meeste onderdelen van het concept. Hierbij enkele reacties:

"Vergroening is prima plan. Het plan ziet er in het algemeen erg mooi uit. Ik juich uw voorstellen over de vergroening zeer toe. Het ziet er allemaal erg mooi uit en zou een enorme verbetering zijn. Het concept ziet er voor ons mooi uit, heel fijn al dat groen, parkeerplekken voor fietsen en scooters en zitplaatsen. YES YES YES, wat een heerlijke ideeën allemaal om de Rijnstraat te vergroenen. Mij is het nooit groen genoeg dus ik zou zeggen, pas alles toe en we krijgen een buitengewoon gezellige en leefbare Rijnstraat met zoveel mogelijk kleur. Een plek om vaak naartoe te gaan en contact te leggen met je buurtgenoten. Amsterdam ga zo door. Bravo allemaal! " Ons antwoord daarop is: Dank, heel fijn om dit te horen.

Er kwam ook een nieuw idee binnen.

"De straat zou kunnen meanderen. Daardoor rijden auto's minder hard en zijn er extra opties voor groen/terras etc." Ons antwoord: Leuk idee. Dit wordt ook al toegepast elders in Amsterdam, dus misschien zou het hier ook kunnen. We leggen het voor aan het stadsdeel.

Ook werden er enkele vragen gesteld.

"Wat is er van het toegezegde buurtbudget 2020 geworden waarbij meer banken in de Rijnstraat zouden komen?" Ons antwoord: Het buurtbudget 2020 wordt gebruikt voor de ontwikkeling van het concept, samen met de buurt, bewoners, bedrijven etc. in 2021. De resultaten kun je zien in de definitieve Kansenkaart.

"Zijn er ideeën om de straat schoon te houden? Misschien meer prullenbakken?" Ons antwoord: Dat onderwerp zullen we met de gemeente afstemmen. Maar ook met bewoners en bedrijven als ze een deel van het onderhoud (bijv. van groene bankjes) willen doen. Het is ons doel om dat volgend jaar (2022) gelijk op te pakken.

"Wie zorgt voor onderhoud van bijvoorbeeld de zitplaatsen?" Ons antwoord: Goede vraag, onderhoud is heel belangrijk. Maar voordat we dit onderwerp oppakken willen we eerst weten óf er behoefte is aan zitplaatsen, op welke plek en in welke vorm. Daarna (2022 als het aan ons ligt) pakken we de vragen rond aanschaf en onderhoud gelijk op.

Uiteraard kwamen er ook kritische reacties binnen. Die hebben we hierboven beantwoord (in de grijze vlakjes) en meegenomen in de definitieve Kansenkaart.

De reactietermijn op het voorlopige concept is afgelopen. Je kunt uiteraard wel reageren op het definitieve concept. Zie de pagina Kansenkaart

tekstwolk-punt

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte




Geef mij een nieuwe code

Annuleren